• 22 50 60 60

Hold inn CTRL-knappen (CMD ⌘ på mac). Trykk samtidig på + for å for å forstørre siden, eller - for å forminske siden.

Er det noe du lurer på? Her kan du finne ofte stilte spørsmål og svar!

Sorter etter kategori:

Ingen resultater funnet

BPA

  • Hva er BPA?

    BPA står for brukerstyrt personlig assistanse. Det betyr at du kan søke kommunen om å få de ordinære helse- og omsorgstjenestene over i en ordning hvor du selv kan bestemme

    • Hvem du skal ha som assistent
    • Hvilke oppgaver du vil ha hjelp til
    • Ikke minst når du vil ha hjelp
  • Hvem kan få BPA?

    BPA er beregnet for personer med fysiske eller psykiske funksjonsnedsettelse. Målet er at du selv skal kunne få et mest mulig aktivt og uavhengig liv til tross for din funksjonsnedsettelse. Det er hovedsakelig for deg som har et langvarig hjelpebehov på mer enn 25 timer i uken og er yngre enn 67 år. Selv om behovet ditt er på færre timer skal kommunen alltid vurdere din søknad.

  • Hvordan kan jeg få BPA?

    Det er din kommune som behandler og godkjenner søknader om BPA. Hvor mange timer du får godkjent avhenger av ditt behov, og blir besluttet på grunnlag av din søknad til kommunen. Mange kommuner har søknadsskjema på sine nettsider.

    Ta gjerne kontakt med oss på bpa@mio.no, så kan vi gi deg veiledning, råd og støtte i søknadsprosessen. Vi har også en mal for hvordan søknaden skal utformes.

  • Hvor tilbyr vi BPA?

    Mio får stadig nye BPA-konsesjoner i kommuner over hele Norge. Her finner du en oppdatert oversikt:

     

     

    Her finner du oss
  • Hva kan jeg få hjelp til?

    Her er noen eksempler på hva du kan få hjelp til:

    • Personlig stell (dusj og hygiene, av- og påkledning)
    • Hjelpe til med trening/opptrening
    • Husarbeid og andre praktiske gjøremål
    • Handle mat og andre innkjøp
    • Matlaging
    • Følge til frisør, tannlege eller annen behandling
    • Bli med ut på sosiale og kulturelle aktiviteter
    • Være med på reise
    • Stell/ pass av barn
    • Helsehjelp og omsorg
  • Kan jeg selv bestemme hvem som skal jobbe hos meg?

    Ja! Hos oss er det alltid du som velger dine egne assistenter ut fra ditt behov og ønsker. Hvis BPA og rekruttering er nytt for deg, har vi lang erfaring med rekruttering og kan bistå deg gjennom hele prosessen. Du slipper mange ukjente mennesker i hjemmet ditt hver uke.

    Har du BPA hos en annen leverandør eller hos kommunen og ønsker å beholde dine assistenter ved leverandørbytte- går det helt fint! Assistentene blir ansatt i Mio BPA med samme vilkår som tidligere.

  • Jeg er pårørende til noen som jeg tror kunne hatt nytte av en slik ordning. Kan jeg ta kontakt med dere eller må personen ta kontakt selv?

    Vi har mange pårørende som tar kontakt med oss fordi de trenger assistanse til barn, ungdom eller voksen. Vi tar gjerne en prat med deg og hjelper deg med å finne en god løsning.

Omsorg

  • Omsorg

Seniorbolig

  • Hvem passer Mio Solitun seniorpensjonat for?

    Solitun er et seniorpensjonat for alle som:

    • Har rimelig god helse og kan klare seg selv
    • Ønsker bofellesskap med andre pensjonister
    • Ønsker å slippe vedlikehold av hus, hagestell og snømåking
    • Vil bo som hjemme og i et hyggelig miljø
    • Ønsker å komme til ferdige måltider
    • Ønsker kort vei til buss, butikk, sentrum og kulturtilbud
  • Hvordan får jeg vite mer?

    Ta gjerne kontakt med oss på telefon eller mail. Men først og fremst anbefaler vi alle å gjerne komme innom for en titt på stedet og slå av en prat! Ta kontakt med daglig leder Hilde Flaten på telefon 95 99 6005 eller e-post solitun@mio.no

  • Finnes det et aktivitetstilbud?

    Ved å bo hos oss kan du ta del i et rikt og variert aktivitets- og kulturtilbud som passer enhver smak. Men også på Solitun tilbyr vi aktiviteter og opplevelser som du synes er gøy og passer derfor på at dine interesser og ønsker blir ivaretatt, som litteraturtime, trim, underholdning, samlinger i høytidene annet. Ofte er det gjester som er bedt inn for å underholde litt på ettermiddager. Mange av beboerne arrangerer sin egen trim sammen eller med de som vil være med, enten rundt om på huset, ved å benytte utearealene eller trimrommet i kjelleren.

  • Hvordan er maten?

    Matglede er i fokus på Solitun. Vi vet hvor viktig mat er for både helse og trivsel. Vi ønsker å skape matglede ved å servere velsmakende norsk hjemmelaget mat i vår felles spisestue. Vår dyktige kokk og kjøkkenpersonale serverer deg frokost, middag og ettermiddagskaffe hver dag. Dersom du ønsker kveldsmat smører du den ved frokosten og tar den med til leiligheten din.

  • Hva om jeg ønsker å ha gjester?

    Vi har en fin hybel som er tilgjengelig for utleie til venner og familie, og de får selvfølgelig fullpensjon med i prisen og kan dermed nyte noen dager i Solituns gode atmosfære og benytte seg av huset sammen med beboeren. Utleie avtales direkte med daglig leder ved behov..

  • Hva om jeg trenger hjemmesykepleie?

    Når man bor på et pensjonat, fungerer dette som en hvilken som helst annen hjemmeadresse. Dersom du har avtalt hjemmesykepleie, kommer de hjem til deg på Mio Solitun seniorpensjonat slik avtalen din er.

Er det noe mer du lurer på?

Send oss gjerne en melding ved hjelp av skjemaet til høyre. Vi er også tilgjengelig på chat og kan svare deg raskt på spørsmålene dine der.

Kontakt

Ved å trykke 'send meldingen' bekrefter du at du har lest og godtar personvernerklæringen